Rezerwy pracownicze w świetle MSR 19 i polskich przepisów
Temat rezerw tworzonych na przyszłe świadczenia dla pracowników wraca co roku wraz z zamknięciem sprawozdań finansowych. Choć bywa traktowany jako element czysto księgowy, to w praktyce stanowi ważny sygnał dla otoczenia firmy.
Sposób, w jaki organizacja podchodzi do wyceny rezerw tworzonych na przyszłe świadczenia dla pracowników, odzwierciedla jej odpowiedzialność wobec pracowników, zdolność do przewidywania kosztów oraz poziom dojrzałości finansowej. Dobrze prowadzona polityka w tym obszarze to nie tylko zgodność z regulacjami, ale także narzędzie wspierające zarządzanie ryzykiem i kapitałem ludzkim.
Rezerwy w ustawie o rachunkowości
Tworzenie rezerw to istotny element finansowego obowiązku każdej firmy, regulowany przez ustawę o rachunkowości. Obowiązek ten obejmuje wszystkie jednostki prowadzące pełne księgi rachunkowe – z nielicznymi wyjątkami. Zgodnie z art. 35d ww. ustawy rezerwy należy tworzyć na przyszłe zobowiązania wynikające ze zdarzeń przeszłych, jeżeli ich wystąpienie jest pewne lub wysoce prawdopodobne, a samą kwotę można wiarygodnie oszacować. Uzupełniający art. 39 ustawy rozszerza ten obowiązek m.in. na zobowiązania pracodawcy wobec pracowników, wynikające zarówno z kodeksu pracy, jak i z wewnętrznych regulaminów świadczeń pracowniczych.
Zgodnie z kodeksem pracy każdy pracodawca zobowiązany jest do wypłaty odprawy emerytalnej (przejście pracownika na emeryturę), rentowej (przejście pracownika na rentę) i pośmiertnej (w przypadku śmierci pracownika i gdy pracodawca nie opłaca odpowiedniego ubezpieczenia na życie). Są to prawdopodobne przyszłe...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)